Rij- en rusttijden
Beroepschauffeurs zijn verplicht zich te houden aan rij- en rusttijden wetgeving. De rij- en rusttijden vastgelegd in het Arbeidstijdenbesluit Vervoer en op Europees niveau in EG-verordening EG/561/20106.
Dagelijkse rusttijd
- Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust
- Mag gesplitst worden in 2 perioden:
- 1e minimaal 3 ononderbroken uren
- 2e minimaal 9 ononderbroken uren
- Verkorte dagelijkse rust: minimaal 9 uur, en minder dan 11 uur (max. drie maal tussen twee wekelijkse rusttijden)
- Meervoudige bemanning: minimaal 9 uur (periode 30 uur), 1e uur facultatief (wanneer 2e bestuurder binnen 1 uur wordt toegevoegd, geldt voor beiden vanaf aanvang van ieders werkzaamheden de periode van 30 uur)
Wekelijkse rusttijd
- Normaal: periode van 45 uur aaneengesloten rust
- Verkorte wekelijkse rust: minimaal 24 uur aaneengesloten rust (mits compensatie voor einde derde week en bloc)
- In iedere periode van twee weken 2 x een normale wekelijkse rusttijd, of 1 normale en 1 verkorte wekelijkse rusttijd
- Uiterlijk na iedere periode van 6 x 24 uur dient een nieuwe wekelijkse rusttijd aan te vangen
Dagelijkse rijtijd
- Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks)
- Normaal: maximaal 9 uur
- Maximaal 2 x per week: 10 uur
Ononderbroken rijtijd
- Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten
- Mag worden vervangen door onderbreking van 15 minuten, gevolgd door één van 30 minuten (totaal minimaal 45 minuten)
Wekelijkse rijtijd
- Mag niet meer bedragen dan 56 uur
Twee wekelijkse rijtijd
- Mag niet meer bedragen dan 90 uur
Juridische hulp op het gebied van rij- en rusttijden?
Transportrechtadvocaat Otto Lenselink is ervaren op het gebied van wegvervoersrecht en hij voorziet uw transportonderneming of expeditiebedrijf graag van advies of rechtsbijstand. Neemt u daarom vrijblijvend contact op.