Concurrentiebeding

Een concurrentiebeding is een bepaling in de arbeidsovereenkomst waardoor een werknemer wordt beperkt in zijn vrijheid om na het einde van de arbeidsovereenkomst op de in het concurrentiebeding omschreven wijze werkzaam te zijn bij een andere werkgever of als zelfstandige.

In arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd die zijn gesloten op of na 1 januari 2015 kan uitsluitend een concurrentiebeding worden opgenomen, indien er zwaarwegende bedrijfsbelangen of dienstbelangen zijn die daartoe nopen.  Dit vereist een specifieke en gemotiveerde omschrijving in de arbeidsovereenkomst.

Juridische hulp bij het concurrentiebeding

Mr. Otto Lenselink adviseert regelmatig werkgevers en werknemers over relatie- en concurrentiebedingen. Als de belangen daartoe nopen, dan worden er ook gerechtelijke procedures gevoerd over deze onderwerpen. Voor een uitspraak van het Gerechtshof ’s Hertogenbosch, waarbij mr. Lenselink optrad als advocaat van één van de betrokken partijen, wordt verwezen naar onderstaande link.

Transportrechtadvocaat Otto Lenselink is ervaren op het gebied van arbeidsrecht en hij voorziet uw transportonderneming of expeditiebedrijf graag van advies of rechtsbijstand bij vragen over het concurrentiebeding. Neemt u daarom vrijblijvend contact op.