Vervoersovereenkomsten

Vervoersovereenkomsten worden onderscheiden in het vervoer van goederen en het vervoer van personen.

Wat is een vervoerovereenkomst?

De vervoersovereenkomst betreft een contractuele overeenkomst tot het vervoeren van personen of goederen. Deze overeenkomst is zeer belangrijk, omdat het de rechten en verplichtingen van beide partijen duidelijk bepaalt.

Goederenvervoerovereenkomst artikel 8:20 BW

Het Burgerlijk Wetboek geeft in artikel 20 van Boek 8 de (juridische) definitie van de overeenkomst van goederenvervoer. De vervoersovereenkomst artikel 8:20 BW bepaalt: “de overeenkomst van goederenvervoer is de overeenkomst, waarbij de ene partij (de vervoerder) zich tegenover de andere partij (de afzender) verbindt zaken te vervoeren”. Een vervoerder mag het vervoer ook uitbesteden aan een derde, de feitelijke vervoerder. In dat geval is er sprake van een ‘papieren’ vervoerder, waarvan de praktische invulling niet verschilt van de expediteur. In beide gevallen hebben zij het vervoer van goederen uitbesteed.

In het vervoersrecht is de hoofdregel dat de vervoerder aansprakelijk is voor het zonder vertraging afleveren van de ontvangen goederen in de staat waarin hij deze heeft ontvangen. Een vervoerder is in zijn rechtsverhouding met zijn opdrachtgever gebonden aan (semi) dwingend recht. Dit betekent dat hij zijn aansprakelijkheid niet kan uitsluiten of beperken met verwijzing naar algemene (vervoers)voorwaarden.

Personenvervoerovereenkomst artikel 8:80 BW

Het Burgerlijk Wetboek geeft in artikel 80 van Boek 8 de (juridische) definitie van de overeenkomst van personenvervoer. Dit artikel bepaalt: “ de overeenkomst van personenvervoer is de overeenkomst, waarbij de ene partij (de vervoerder) zich tegenover de andere partij verbindt een of meer personen (reizigers) te vervoeren”. Personenvervoer omvat zowel particulier personenvervoer met auto, motor, fiets, boot, privéjet of kinderwagen als collectief personenvervoer zoals het openbaar vervoer.

Juridische hulp bij uw vervoersovereenkomsten?

Transportrechtadvocaat Otto Lenselink is ervaren op het gebied van wegvervoersrecht en hij voorziet uw transportonderneming of expeditiebedrijf graag van advies of rechtsbijstand. Neemt u daarom vrijblijvend contact op.